Jaguar c-x75
Jaguar potvrdil, že začne sériově vyrábět studii C-X75, kterou automobilka na loňském pařížském autosalonu oslavila 75. výročí od svého založení. Hybridní supersport se začne vyrábět v roce 2013 a vznikne v limitované sérii 250 exemplářů.
O sériové výrobě rozhodl podle Adriana Hallmarka, produktového ředitele Jaguaru, zájem veřejnosti o netradiční studii, kterou poháněly čtyři elektromotory o výkonu 145 kW. Potřebnou energii jim dodaly lithium-iontové akumulátory, k jejichž dobíjení sloužily vedle elektřiny z běžné sítě i dvě turbíny.
Sériové provedení však použije odlišnou techniku. Přestože mateřská automobilka Jaguaru, indická Tata Motors nedávno koupila část společnosti Bladon Jets, která turbíny poskytla pro koncept C-X75, v sériových Jaguarech se turbíny objeví až ve vzdálenější budoucnosti. Britský Autocar přitom spekuluje, že bude v budoucnu vyrobena 50kusová edice C-X75 s turbínami.
Místo dvojice turbín tak bude použit maloobjemový zážehový motor s přeplňováním, elektromotory nebudou čtyři, ale dva, jeden na každé nápravě. Ty budou čerpat energii z lithium-iontových baterií o hmotnosti 230 kg. Celková hmotnost C-X75 má být nižší než 1.400 kg, přičemž koncept vážil 1.350 kg.
Celkový výkon automobilu se má pohybovat okolo hodnoty 735 kW (1.000 k). Čistě v elektrickém režimu sériové C-X75 ujede asi 50 km.
Navzdory těmto změnám Jaguar očekává, že i sériový vůz bude rychlý a zároveň šetrný k životnímu prostředí. Emise CO2 mají podle plánů automobilky klesnout pod hodnotu 99 g/km, zrychlení z 0-100 km/h proběhne za méně než 3 s a maximální rychlost přesáhne 320 km/h.
Svým vzhledem, který byl navržen hlavním designérem Jaguaru, Ianem Callumem, se sériové C-X75 bude oproti konceptu lišit jen minimálně. Důvodem kosmetických změn bude podle vedení automobilky homologace auta pro silniční provoz.
Jaguar bude při vývoji C-X75 spolupracovat s týmem F1 Williams. Ten pomůže v oblasti aerodynamiky, hybridního pohonu a výroby kompozitních dílů. Panely karoserie sériového C-X75 totiž nebudou z hliníku, ale z karbonu.
Hybridní supersport se bude vyrábět ve Velké Británii. Pro sériovou výrobu má vzniknout 100 pracovních pozic.
C-X75 bude postaveno ve 250 exemplářích a jeho cena se bude pohybovat od 700.000 do 900.000 liber (cca 18,9 milionů až 24,3 milionů Kč) v závislosti na trhu a jeho místních daní.
Produktový ředitel Jaguaru se netají tím, že C-X75 bude dobrým marketingovým tahem. Supersport totiž má prezentovat technickou zdatnost britské automobilky.
Posledním vyráběným supersportovním modelem od Jaguaru bylo XJ220. Kdysi nejrychlejší auto světa (maximální rychlost 353 km/h) bylo poháněno motorem 3,5 V6 se dvěma turbodmychadly, který byl odvozen od závodních speciálů pro vytrvalostní závody skupiny C a dosahoval nejvyššího výkonu 404 kW (550 koní).